Ikääntyvä Suomi ei saa hukata kansalaisiaan työkyvyttömyyseläkkeelle nykytahdilla
Työkyvyttömyyseläkkeet turvaavat toimeentulon, mikäli toimeentulo heikentyy alentuneen työkyvyn vuoksi.
Suomalaisten työkyvyn kehittymisen suunta on epäselvä kansanterveyteen kohdistuvien riskien, työelämän muutosten ja korona-aikana hoitamatta jääneiden terveyshuolien kasvun vuoksi. Työeläkkeiden rahoituksen lisäksi myös tulevien eläkkeiden riittävyys on yhä riippuvaisempi pidemmistä työurista. Terveydenhuolto ja kuntoutusjärjestelmä eivät ole pysyneet mielenterveyden kehityksen ja kansalaisten tarpeiden mukana.
Työkyvyttömyyseläkkeellä olevien määrä on viime vuosina vähentynyt, mutta heitä on edelleen noin 188 000 eli lähes Turun kaupungin asukasluvun verran (ETK 2022). Se on lähes 6 prosenttia työikäisestä väestöstä. Työkyvyttömyyden aiheuttamat kustannukset ovat vuositasolla työpanoksen arvo huomioiden työkyvyttömyyseläkkeissä 8 miljardia (STM 2014) ja mielenterveyden osalta kokonaisuudessaan 11 miljardia (OECD 2018) euroa. Työkyvyttömyyden kokonaiskustannukset ovat monilta osin suuremmat kuin valtiovarainministeriön arvio noin 8 miljardin kestävyysvajeesta (VM 2021).
Työkyvyttömyysalkavuuden suhteellisen pienikin lasku vähentäisi merkittävästi työeläkemaksupaineita verrattuna nykytilaan (ETK 2019, Akava Works & ETK 2021). Tällä hetkellä työeläkekuntoutus tai ihmisen osittaisen työkyvyn hyödyntäminen tulevat mukaan vasta siinä vaiheessa, kun työkyvyttömyyden uhka on jo toteutunut tai toteutumassa.
Varhaisin vaihe työkyvyttömyyden ehkäisyssä on työkyvyttömyysriskin hallinta. Se on työpaikoilla tapahtuvaa ja työnantajien vastuulla olevaa toimintaa, jota työnantajat toteuttavat yhdessä työterveyshuollon ja työeläkevakuuttajien kanssa.
Työeläkevakuuttajat voivat tarjota vakuutuksenottajina toimiville työnantajille tietoa ja palveluja työntekijöiden työkyvyttömyysriskin tunnistamiseen, ennakointiin ja vähentämiseen liittyvissä asioissa. Yksityisen sektorin työeläketoimijoiden (eläkeyhtiöt, -säätiöt ja -kassat) työkyvyttömyysriskin hallintaan liittyvillä toimilla ei ole nykyisellään selkeää pohjaa lainsäädännössä. Asiaa ohjataan Finanssivalvonnan määräyksissä ja ohjeissa (1/2016).
1) Perusterveydenhuollossa tarvitaan tehokkaampaa työkyvyn seurantaa ja ohjausta kuntoutusprosesseihin.
2) Tuemme kansallisen mielenterveysstrategian tavoitetta mielenterveyshäiriöiden entistä varhaisemmasta tunnistamisesta sekä sujuvasta hoitoon pääsystä kaikille väestöryhmille.
3) Työttömänä olevat henkilöt, joilla työkyky on alentunut, tulee ohjata kuntoutukseen nykyistä varhemmin. Näin voidaan katkaista eläkehakukierre heidän osaltansa, joilla ei ole oikeutta työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Ajankohtaista teemasta
Maksuluokkamalli tukee työurien pidentämistä
Pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite nostaa työllisyysaste pidemmällä aikavälillä 80 prosenttiin. Sen saavuttaminen vaatii myös ikääntyneiden työurien pidentämistä. Työvoimapoliittisia…
Työkyvyttömyyseläkettä haetaan nyt aiempaa enemmän
Työkyvyttömyyseläkkeitä haetaan nyt jonkin verran aiempaa enemmän. Hakemusten hylkäysten määrät ovat olleet kasvussa 2010-luvulta lähtien. Kyse on monien eri tekijöiden…
Työkyvyttömyyseläkkeiden rahoituksen maksuluokkamalliin esitetään tarkennuksia
Työkyvyttömyyseläkkeiden rahoituksen maksuluokkamalliin esitetään tarkennuksia, joiden tavoitteena on edistää varttuneiden ja työkykyhaasteiden kanssa kamppailevien työllistymistä. Työeläkeyhtiöt ovat tehneet sosiaali- ja…
Työkyvyttömyyseläkettä haetaan nyt aiempaa enemmän
Työkyvyttömyyseläkkeitä haetaan nyt jonkin verran aiempaa enemmän. Hakemusten hylkäysten määrät ovat olleet kasvussa 2010-luvulta lähtien. Kyse on monien eri tekijöiden…
Nuorten kohtuuton taakka – mielenterveyskriisi on myös työpaikan resurssipulaa
Kunta-alan työterveyshuollossa huomattiin, että heidän asiakkaidensa ongelmat eivät ratkea terveydenhuollon avulla. Kun omat ideaalit työssä eivät toteudu, työntekijää voi alkaa…
Mikä on työeläkekuntoutuksen rooli ja merkitys?
Työkyvyttömyyseläkkeiden määrän kehitys uhkaa jatkua huonona 2020-luvulla.
Kannustinloukkutyöryhmän raportti
Annoimme lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle koskien kannustinloukut-työryhmän raporttia ”Kannustinloukut – Työkyvyttömyyseläkkeen ja ansiotulojen yhteensovittaminen sekä lineaarinen malli”.
Maksuluokkamalli tukee työurien pidentämistä
Pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite nostaa työllisyysaste pidemmällä aikavälillä 80 prosenttiin. Sen saavuttaminen vaatii myös ikääntyneiden työurien pidentämistä. Työvoimapoliittisia…
Kuka jää työkyvyttömyyseläkkeelle ja ketkä maksavat hinnan?
Työkyvyttömyyseläkkeellä olevien määrä vähenee, mutta yhä nuoremmat ovat yhä pitempään eläkkeellä mielenterveyssyistä. Tutkimusartikkelit kesältä ja syksyltä pureutuvat ilmiöihin työkyvyttömyyseläkkeiden taustalla.
Kun työkyky heikkenee, ajoissa saatu tuki ja toimivat peruspalvelut ovat ihmisen mutta myös järjestelmän etu
Suomessa on tuhansien ihmisten joukko, joita järjestelmämme ei kykene kohtaamaan niin kuin sen olisi tarkoitus tehdä. He ovat ihmisiä, joiden…
Työkyvyttömyyseläkkeiden rahoituksen maksuluokkamalliin esitetään tarkennuksia
Työkyvyttömyyseläkkeiden rahoituksen maksuluokkamalliin esitetään tarkennuksia, joiden tavoitteena on edistää varttuneiden ja työkykyhaasteiden kanssa kamppailevien työllistymistä. Työeläkeyhtiöt ovat tehneet sosiaali- ja…
Työkyvyttömyyseläkkeiden kehityksessä myönteinen käänne
Työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyi viime vuonna 17 500 henkilöä, kertoo Eläketurvakeskus. Uusien työkyvyttömyyseläkkeiden määrä oli viime vuonna koko 2000-luvun alhaisin. Vuoteen 2020…
Eläke is out there -vlogi: Miten suomalaisten työkyky on kehittynyt koronan aikana?
Suomalaisten työkyvyn kehitykseen liittyy nyt suurta epävarmuutta. Työkyvyttömyys on edelleen suuren mittaluokan haaste. Tuore vlogimme laittaa positiiviset ja negatiiviset trendit…
Lähteet
-
Eläketurvakeskus 2022: Eläkkeensaajien lukumäärä (siirryt toiseen palveluun)
-
Sosiaali- ja terveysministeriö 2014: Menetetyn työpanoksen kustannus (siirryt toiseen palveluun)
-
OECD 2018: Health at a glance, Europe 2018 (siirryt toiseen palveluun)
-
Valtiovarainministeriö 2021: Taloudellinen katsaus, syksy 2021 (siirryt toiseen palveluun)
-
Eläketurvakeskus 2019: Lakisääteiset eläkkeet - pitkän aikavälin laskelmat 2019 (siirryt toiseen palveluun)
-
Akava Works & Eläketurvakeskus 2021: Työkyvyttömyyden kehitys ja eläkkeiden rahoitus (siirryt toiseen palveluun)
-
Finanssivalvonnan määräykset ja ohjeet 1/2016: Työkyvyttömyysriskin hallinta (siirryt toiseen palveluun)