Siirry sisältöön

Eläkeuudistus

Työmarkkinajärjestöt julkaisivat sopimuksen eläkeuudistuksesta tammikuussa 2025. Sopimuksen keskeisenä osana on työeläkevakuuttajien sijoitustoiminnan sääntelyn uudistaminen ja eläkejärjestelmän pitkäaikainen kehittäminen. Myös työeläkkeiden rahastointia tullaan vahvistamaan.

Työmarkkinajärjestöt neuvottelivat eläkeuudistuksesta pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman ja hallituksen työmarkkinajärjestöille erikseen antaman toimeksiannon mukaisesti. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on katsonut järjestöjen sopimuksen kokonaisuutena täyttävän riittävästi uudistukselle asetetut tavoitteet. Sopimus on myös kaikkien työmarkkinaosapuolten virallisesti hyväksymä.

Mistä eläkeuudistuksessa sovittiin?

Eläkeuudistuksella pyritään parantamaan järjestelmän kestävyyttä ja pienentämään työeläkemaksun korotustarvetta pitkällä aikavälillä. Sopimus sisältää paljon työeläkejärjestelmän kannalta myönteisiä muutoksia.

Sijoitusuudistus

Jatkossa sijoitustoimintaa voidaan hoitaa aikaisempaa tehokkaammin erilaisissa suhdannetilanteissa. Lisäksi mahdollisuus sijoittaa pitkällä aikavälillä parhaiten tuottavaan omaisuuslajiin, osakkeisiin, parani selvästi.

Sopimuksessa on hieman epäselvästi ilmaistu ajatus siitä, että vakavaraisuusrajan laskennassa sovellettavaa todennäköisyyttä alennetaan vain siinä määrin “kuin riittävä riskinkantokyvyn paraneminen edellyttää”. Mainittu “riittävä riskinkantokyky” jää vielä ilman tarkempaa määrittelyä.

Automaattinen vakauttaja

Neuvotteluissa sovittiin myös uudesta sääntöpohjaisesta vakautusjärjestelmästä eli niin kutsutusta inflaatiovakauttajasta, joka otetaan käyttöön vuodesta 2030 alkaen. Sen avulla on tarkoitus pienentää maksussa olevien työeläkkeiden korotuksia tilanteissa, joissa yleinen hintataso kasvaa voimakkaammin kuin palkat.

Sopimuksen mukaan automaattinen vakauttaja toteutetaan siten, että työeläkeindeksi rajoitetaan korkeintaan palkkakertoimen suuruiseksi kahden vuoden aikajaksolla. Tämä vaikuttaa eläke-etuuksiin todennäköisesti vain hyvin harvoin ja silloinkin luultavasti maltillisesti.

Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus

Eläkesijoitusten riskitason nostaminen toimii hyvin suurella todennäköisyydellä nuorten eduksi: järjestelmän pitkä sijoitushorisontti antaa hyvän suojan esimerkiksi osakemarkkinoiden heilahtelua vastaan ja mahdollistaa aikaisempaa korkeamman tuottotason. Sopimuksessa vahvistetaan myös eläkkeiden rahastointia, mikä lähtökohtaisesti on tulevaisuuden eläkerasitusta keventävä toimi. Mitä suurempi osuus maksettaviin eläkkeisiin saadaan rahastoista, sitä vähemmän kohdistuu painetta työeläkemaksujen korottamiseen.

Rahastoinnin lisäämisellä on kuitenkin myös hankalampi piirre: se kasvattaa lähiajan maksunkorotustarvetta, kun aikaisempaa isompi osa perityistä maksuista sitoutuu rahastoihin eikä ole käytettävissä jo maksussa olevien eläkkeiden kattamiseen. Toisaalta työmarkkinaosapuolet sopivat neuvotteluissaan, että maksutasoa ei muuteta ainakaan ennen vuotta 2030.

Työeläkejärjestelmän puskurit pitävät jonkin aikaa maksun nostopaineen kurissa. Jatkoa ajatellen on kuitenkin ratkaistava, miten lisääntynyt rahastointi ja ajatus maksutason vakauttamisesta saadaan ajallisesti sovitettua yhteen. Riskinoton kasvattamisen myötä syntyvät paremmat tuotot eivät välttämättä realisoidu kovin nopeasti. Asiaa koskeva päätöksenteko on jätetty erillisen selvityksen varaan.

Kenelle eläkeuudistuksen paremmat tuotot kohdistetaan?

Rahastoinnin perusajatuksena on hyödyntää korkoa korolle -efektiä ja siten pienentää tulevaisuuden eläkemaksurasitusta. Rahastoinnin näkökulmasta on oleellista kysyä myös, miten paremmat tuotot kohdennetaan mahdollisimman hyvin eläkevastuille.

Toistaiseksi työeläkejärjestelmä on kohdistanut perustuottotavoitteen ylittävät tuotot yli 55-vuotiaiden vastuille, mikä on edesauttanut nykymaksun pysymistä kohtuullisella tasolla. Kyseessä on puhtaasti rahoitustekninen ratkaisu, jolla ei ole eläke-etuuksiin mitään vaikutusta. Nuorten sukupolvien kannalta voisi silti olla edullisempaa kohdentaa tuottoja myös nuorempien ikäluokkien vastuisiin, mikä pienentäisi nimenomaan kaukaisemman tulevaisuuden eläkemaksupainetta.

Rahastointiin ja tuottojen kohdentamiseen vaikuttavat sopimuksessa monet kohdat esimerkiksi täydennyskertoimesta ja tuottovaatimuksesta aina asiakashyvitysmaksimin alentamiseen. Vasta rahastoinnin kasvattamisen ja sijoitustuottojen kohdentamisen yksityiskohdat ratkaisevat, millä tavalla eläkeuudistus vaikuttaa eri sukupolviin ja työeläkemaksun tasoon.

Miten eläkeuudistus nyt etenee?

Voimaantullakseen eläkeuudistus tarvitsee lakimuutoksia. Seuraavaksi sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee lakeja ja myöhemmin lait etenevät eduskunnan käsittelyyn. Neuvottelutuloksen yksityiskohdat tarkentuvat vielä tulevan lainsäädäntövalmistelun aikana.

Ajankohtaista eläkeuudistuksesta

Eläkeuudistus – kuka sai päättää ja mitä? 

Työmarkkinajärjestöjen neuvottelemaa sopimusta eläkejärjestelmän uudistamiseksi on julkisuudessa kritisoitu siitä, että siitä neuvottelivat nimenomaan työmarkkinaosapuolet. Kritiikissä unohtuu se, että neuvottelujen taustalla…

Eläkeuudistuksen lainvalmistelu käynnistyy

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä valmistelee työmarkkinajärjestöjen neuvotteleman eläkesopimuksen mukaisia muutoksia työeläkelainsäädäntöön. Olemme Telana mukana työryhmän työssä asiantuntijaroolissa.

Ota yhteyttä