Luottolaitosten valmiussuunnitelman perusteet
Lausuntopyyntö koski luonnosta valtiovarainministeriön asetukseksi luottolaitoksen valmiussuunnittelun perusteista. Telan huomiot olivat pääosin teknisluonteisia.
Huomiot pykäläluonnoksesta 2 § Valmiussuunnittelun rakenne
Olemme tyytyväisiä siihen, että valmiussuunnitelma voi olla myös dokumentoituna osaksi muita asiakirjoja. Tämä luo joustavuutta valmiussuunnitelman osioiden kytkemisestä muuhun toimintaan sekä mahdollisesti yhtä dokumenttia tiiviimpään osioiden päivitystahtiin.
Perustelumuistiossa on nostettu esiin valmiussuunnittelun suhteellisuusperiaate, mutta sitä ei ole mainittuna varsinaisessa asetuksessa. Nyt asetus lähtee siitä, mitä valmiussuunnittelun rakenteen tulisi vähimmillään sisältää. Suhteellisuusperiaatteen mainitseminen asetustasolla selkeyttäisi sitä, mitä eri kokoisilta luottolaitoksilta edellytetään.
Huomiot pykäläluonnoksesta 3 § Riskiarvio
Riskiarviossa on nähdäksemme oikein pyritty huomioimaan laaja-alaisesti luottolaitokselle luonnon tai ihmisen aiheuttamat riskit. Riskien määrittämisen listaus on kuitenkin asetuksessa kuvattu kaksijakoisesti, mikä saattaa vaikeuttaa asetuksen lukemista. Ymmärrämme, että riskien luokittelu tulee yhtäältä valmiuslaista sekä EU:n päätöksen uhkamalleista ja häiriötilanteista. Pohdimme, olisiko riskien määritystä voitu tehdä yhdenmukaisesti kategorisoimalla riskitekijät riippumatta niiden lähdedokumenteista.