Siirry sisältöön

Avoimen datan direktiivin täytäntöönpano

Annoimme lausunnon valtiovarainministeriölle koskien luonnosta hallituksen esitykseksi eduskunnalle avoimen datan direktiivin täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi.

Pidämme hyvänä sitä, että lakiehdotuksella edistetään julkisen sektorin avoimen datan hyödyntämistä ja entistä tehokkaampaa uudelleenkäyttöä erilaisiin tarkoituksiin. Julkisiin tietoihin liittyvien säädösten ja toimintatapojen kehittäminen on kannatettavaa.

Kannatamme esityksen ehdotusta siitä, että erityisen arvokkaiksi määriteltyjen tietoaineistojen kuten paikka-, sää-, ja omistustietojen olisi oltava saatavilla maksutta ja rajapintojen välityksellä.

Olemme kuitenkin sitä mieltä, että kun kansallisesti päätetään ulottaa uusi sääntely koskemaan myös julkista hallintotehtävää hoitavia yksityisiä toimijoita, pitäisi jo lainvalmisteluvaiheessa pohtia, soveltuuko uusi sääntely ja miltä osin näihin tahoihin. Yksityisiä toimijoita ei voida aina yksinkertaisesti rinnastaa viranomaisiin.

HE-luonnoksessa ei käsitellä lainkaan ehdotusten soveltumista työeläkevakuutusyhtiöihin eikä muihin työeläkevakuuttajiin. Näin ollen on vaikea arvioida, mihin sääntely voisi työeläkevakuutustoiminnassa vaikuttaa.

Näkemyksemme mukaan ehdotettavia uusia tiedonhallintalain säännöksiä (24 § ja 24 b §) ei tulisi soveltaa työeläkevakuutusta toimeenpaneviin työeläkevakuuttajiin ja lain selkeyden sekä ymmärrettävyyden vuoksi tästä tulisi nimenomaisesti säätää tiedonhallintalain muuttamalla tiedonhallintalain 3 §:n 4 momenttia tältä osin.

Tiedonhallintalain ja julkisuuslain muutokset

Onko ehdotuksella vaikutuksia, joita ei ole vielä tunnistettu, erityisesti soveltamisalassa oleviin organisaatioihin? Millaisista vaikutuksista on kyse tai miten niitä olisi mahdollista arvioida tarkemmin?

Tiedonhallintalain 3 §:n 4 momentin soveltamisalasäännöksessä rajataan lain soveltamisalaa silloin, kun kyse ei ole viranomaisen toiminnasta.

Soveltamisalasäännöksen mukaan lain 4 lukua ja 22 – 27 §:ää sovelletaan muihin kuin viranomaisena toimiviin julkisoikeudellisiin yhteisöihin silloin, kun ne hoitavat julkista hallintotehtävää ja lisäksi sovelletaan 4 ja 28 §:ää silloin, kun edellä mainitut yhteisöt käyttävät julkista valtaa.

Tiedonhallintalakiin ehdotetaan lisättäväksi uudet 24 a ja 24 b §:t, jotka ovat kaikkiin työeläkevakuuttajiin sovellettavan lainsäädännön piirissä. Hallituksen esitysluonnoksessa ei kuitenkaan ole perusteltu sitä, miksi näitä uusia säännöksiä tulisi soveltaa yksityisiin yhteisöihin taikka muihin kuin viranomaisena toimiviin julkisoikeudellisiin yhteisöihin. Luonnoksessa ei ole myöskään arvioitu sitä, mitä sääntelyn soveltaminen vakuutustoiminnassa tarkoittaisi.

Työeläkealalla emme ole pystyneet arvioimaan, mihin kaikkeen tämä voisi työeläkevakuuttajissa vaikuttaa: mitä tietoaineistoja tämä koskisi ja mitkä tietoaineistot voitaisiin katsoa arvokkaiksi. Työeläkevakuuttajilla ei käsityksemme mukaan ole avoimen datan kaltaista dataa, koska lähes kaikkea dataa koskee vakuutussalaisuus ja/tai henkilötietojen suoja. Lähtökohtaisesti tehtäviin ei ole kuulunut avoimen datan tuottaminen.

Soveltamisalaa on vaikea arvioida myös siitä lähtökohdasta, että direktiivi koskee ja direktiivissä määritellään julkisoikeudelliset laitokset osaksi julkista sektoria. Direktiivin 2 artiklan määritelmä ei sisällä muun muassa yksityisen työeläkeyhtiön kaltaisia toimijoita. Näin ollen tiedonhallintalailla laajennetaan direktiivin soveltamisalaa ilman, että sitä on perusteltu hallituksen esityksessä tai sen vaikutuksia arvioitu.

Tiedonhallintalain säännösten sisällön soveltuminen työeläkevakuuttajiin

Tiedonhallintalain 24 a §:ssä säädetään tiheästi päivittyvän tiedon saatavuudesta. Lainkohta koskee tietoja, joihin on tiedonsaantioikeus ja jotka eivät sisällä henkilötietoja. Lakiesityksessä olisi hyvä selkeämmin määritellä, mikä on tiheästi päivittyvää tietoa tai ainakin mainita perusteluissa tästä esimerkkejä.

Työeläkevakuuttajilla ei ainakaan toistaiseksi ole säännöksen tarkoittamaa tiheästi päivittyvää tietoa, joka direktiivin mukaan on lähinnä dynaamista esimerkiksi antureiden tuottamaa dataa, joka ei sisällä henkilötietoa. Työeläkevakuutuksen toimeenpanossa kerätyt ja syntyneet tiedot, voivat olla liikesalaisuudeksi katsottavaa tietoa tai sisältävät henkilötietoja, minkä vuoksi ehdotettava säännös ei voisi tulla sovellettavaksi työeläkevakuuttajien toimintaan. Tämän johdosta katsomme, että ehdotettua uutta 24 a §:ää ei tulisi soveltaa työeläkevakuuttajiin.

Julkisuuslain muutokset

Julkisuuslakia sovelletaan työeläkevakuutuksen yksityisen alan toimeenpanossa työntekijän eläkelain mukaan käytettäessä julkista valtaa ja muulloin vain säännöksessä tarkemmin määritellyissä tapauksissa, lähinnä asiakirjasalaisuuteen liittyen. Julkisen vallan käyttämisellä tarkoitetaan vakuutuksen toimeenpanossa muun muassa etuuspäätösten antamista.

Julkisuuslain 16 §:ä ehdotetaan muutettavaksi sen varmistamiseksi, että tiheästi tai reaaliaikaisesti päivittyvä tieto on saatavissa sähköisessä muodossa. Lain 34 §:ssä säädettäisiin myös arvokkaiden tietojen maksuttomuudesta. Säännöksiä on tarkoitettu tulkittavan yhdessä tiedonhallintalain 24 a §:n kanssa.

Vastaavin perustein kuin tiedonhallintalain 24 a §:n osalta myöskään julkisuuslain muutoksia ei tulisi soveltaa työeläkevakuutuksen toimeenpanossa ja lain selkeyden vuoksi siitä tulisi säätää nimenomaisesti. Työeläkevakuutuksen toimeenpanossa käytettäessä julkista valtaa muun muassa etuuspäätöksiä antamalla ei synny tiheästi tai reaaliaikaisesti päivittyvää tietoa, joka ei sisällä henkilötietoja.

Arvokkaat tietoaineistot

Onko toimialallanne tai toiminnassanne tunnistettu tietoaineistoja, jotka mahdollisesti tai todennäköisesti tultaisiin komission toimesta säätämään arvokkaiksi tietoaineistoiksi?

Tiedonhallintalain 24 b §:ksi ehdotetaan säännöstä arvokkaiden tietojen saatavuudesta. Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä avoimesta datasta ja julkisen sektorin hallussa olevien tietojen uudelleenkäytöstä ja sen liitteessä I säädetään arvokkaista tiedoista. Arvokkaina tietoina pidetään muun muassa tilastotietoja. On epäselvää, voivatko työeläkevakuuttajien tilastotiedot olla arvokkaita tietoaineistoja. Arvokkaista tietoaineistoista on tarkoitus säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Tältä osin on tärkeätä, että nämä tietoaineistot on mahdollisimman selkeästi määritelty.

Onko toimialallanne tai toiminnassanne varauduttu arvokkaiden tietoaineistojen sääntelystä johtuviin vaikutuksiin? Miten kuvailisitte vaikutuksia ja niihin varautumista? Antakaa mahdollisuuksien mukaan myös euro- tai lukumääräarvioita.

Lainsäädännön ulottamisen vaikutuksia työeläkevakuuttajien data-aineistoon on erittäin vaikea arvioida tai ymmärtää.

Säännöksellä ei määriteltäisi tiedon luovuttamisen perusteita, vaan ainoastaan se, missä muodossa ja millä tavoin tiedot luovutetaan, mikäli vastaanottajalla on muussa laissa säädetty tiedonsaantioikeus käsitellä tietoja. Arvokkaat tietoaineistot olisi luovutettava tai niiden olisi oltava saatavilla teknisten rajapintojen avulla pyynnöstä.

Säädöstasolla työeläkevakuuttajille ei tule asettaa velvoitetta saattaa saataville maksutta ja koneluettavassa muodossa sellaista tietoa/tietoaineistoja, jota toimijoilla ei ole hallussa tai toimialalle ei muodostu. Näkemyksemme mukaan 24 b §:ää ei tulisi soveltaa työeläkevakuuttajiin.

Laki eräiden julkisten yritysten tietojen uudelleenkäytöstä

Ehdotetun lain soveltamisalaa koskevan säännöksen perusteella lakia ei sovellettaisi työeläkevakuutuksen toimeenpanossa. Meillä ei ole huomautettavaa tähän lakiehdotukseen.

Laki julkisin varoin tuotettujen tutkimusaineistojen uudelleenkäytöstä

Ehdotetun lain soveltamisalaa koskevan säännöksen perusteella lakia ei sovellettaisi yksityisen alan työeläkevakuutuksen toimeenpanossa. Kevan tutkimustoiminta on julkisesti rahoitettua, mutta se ei aseta tutkimusaineistoja julkisesti saataville tietovaraston kautta, joten sitä ei sovellettaisi myöskään julkisen sektorin työeläketurvan toimeenpanossa. Meillä ei ole huomautettavaa tähän lakiehdotukseen.