Työpaikan kirjasto kannustaa jatkuvaan oppimiseen
Kirjastolla on tärkeä tehtävä organisaation oppimisen kannalta. Yhtenä osana assistentin toimenkuvaani kuuluukin toimiminen työpaikkamme kirjastonhoitajana. On ilo seurata, kun kollega tilaa sijoittamiseen liittyvän kirjan, se saattaa kiinnostaa myös toista kollegaa.
Kirjastonhoitajan toimi sopii minulle oikein hyvin, sillä olen työskennellyt aikanaan kirjastossa ja suorittanut sivutoimisen kirjastonhoitajan tutkinnon.
Oikean kirjaston tavoin kirjat on luokiteltu meidänkin kirjastossamme luokkiin. Ehkä mietitkin, että mitä meillä luetaan? Tilan rajallisuuden vuoksi saman aihepiirin kirjoja on laitettu samaan luokkaan muun muassa seuraavasti:
- Laki ja oikeus
- Vakuutus, verotus ja kirjanpito
- Viestintä
- Työ ja johtaminen
- Eläkejärjestelmä, eduskunta ja politiikka
- Sosiaaliasiat ja EU
- Talous ja sijoittaminen
Kuten kirjastossa yleensäkin, meilläkin kirjoja lainataan. Tätä varten kaikki kirjaston teokset on tallennettu Excel-tiedostoon, josta selviää, että teoksia on tällä hetkellä yli 500 kappaletta. Kunkin julkaisun kohdalla on mainittu tekijä, julkaisun alaotsikko, kustantaja/julkaisija ja painovuosi. Excel auttaa seuraamaan lainausmääriä: mitkä kirjat kiertävät enemmän lainauksessa kuin toiset.
”Kirjaston merkitys korostuu asiantuntijaorganisaatiossamme, jossa elinikäisellä oppimisella on suuri rooli.”
Uudesta kirjahankinnasta kerrotaan koko toimistolle omassa viestintäkanavassamme. Näin muutkin kuin kirjan tilaaja saattaa kiinnostua siitä ja löytää itselleen uuden, mielenkiintoisen lukukokemuksen ja oppia jotain uutta. Näin kirjaston merkitys korostuu asiantuntijaorganisaatiossamme, jossa elinikäisellä oppimisella on suuri rooli.
Kirjat kiertoon
Koska kirjastoon tulee säännöllisesti uusia teoksia, on tilan puutteen vuoksi joistakin kirjoista luovuttava. Niinpä oli aika kehittää kirjastoprosessia työyhteisöämme hyödyttävään malliin.
Kun jonkin teoksen kohtalona on kirjastosta poistaminen, on ensimmäisenä listalla jonkin teoksen kaksoiskappale tai usean vuoden vanha painos, joka ei ole kiertänyt lainauksessa. Poistettava kirja löytää usein uuden paikan työntekijän omasta kotikirjahyllystä.
Aikaa lukemiseen
Kirjastosta on löytynyt minullekin hyvää luettavaa itseni kehittämisen ja oppimisen kannalta. Pyrin käyttämään joka viikko muutaman tunnin aikaa lukemiseen. Matti Hannikaisen ja Jussi Vauhkosen Ansioiden mukaan – Yksityisalojen työeläkkeiden historia -kirjasta minun oli aluksi tarkoitus lukea vain kohta, jossa kerrottiin, miksi Tela on aikoinaan perustettu. Se oli kuitenkin niin mielenkiintoisesti kirjoitettu kirja, että innostuin lukemaan koko 500-sivuisen opuksen. Nyt lukulistallani ovat teokset:
- Jukka Rantala ja Esko Kivisaari: Vakuutusoppi
- Pentti Sydänmaanlakka: Älykäs itsensä johtaminen – Näkökulmia henkilökohtaiseen kasvuun
- Anne Birgitta Pessi, Frank Martela ja Miia Paakkanen (toim.): Myötätunnon mullistava voima
Kirjastonhoitajan haasteita
Kollegan tenttikirjan tilaus Amerikasta toi kirjastonhoitajan työhöni oman säväyksensä viime keväänä. Tilasin ensimmäistä kertaa kirjan kyseisestä nettikaupasta. Saamassani varausvahvistuksessa tiedot näyttivät olevan oikeissa paikoissa. Parin päivän päästä sain nettikaupasta viestin, että sillä on ongelma toimittaa kirja osoitteeseen: ”Tela, 00100 Helsinki.”
Tein osoitteeseemme täsmentäviä muutoksia nettikaupassa. Sain kuitenkin viestin, että osoitteenmuutosta ei enää oteta huomioon, koska lähetys on jo lähetetty. Ehdottivat, että soittaisin lähetyksen toimittavan kuljetusyhtiön kansainväliseen numeroon. Sieltä kerrottiin kaiken olevan kunnossa. Kunnes parin päivän päästä sain taas viestin, että toimitusosoite on väärin.
En saanut uutta yhteydenottoa, vaan seurasin tilannetta netistä. Yllättäen samassa talossa sijaitsevasta Kelasta soitettiin ja kysyttiin, olenko kaivannut lähetystä. Sain kuin sainkin paketin, jossa luki kuljetusyhtiön tarrassa vastaanottajan kohdalla: ”Kela, soita jos ongelmia.”
Kommentit