Kun sosiaalinen media ei kaipaa Konmaria
Moni kokee, että sosiaalista mediaa leimaa yhä enemmän kaaos, infoähky ja negatiivinen ilmapiiri. Tämä muutos haastaa someen lähtemisen ja siellä toimimisen. Millä motivoida käyttäjiä ympäristöön, jos luvassa on ylitarjontaa sisällöistä ja sekamelskaa, joka tuntuu ylivoimaiselta taltuttaa?
Katse kääntyy japanilaisen ammattijärjestäjä Marie Kondon puoleen, jonka Konmarin opeilla on järjestetty niin työelämää, koteja kuin henkilökohtaista talouttakin. Menetelmä tuntuu taipuvan monelle elämänalueelle. Miksi sosiaalinen media olisi tästä poikkeus?
Sosiaalisen median kohdalla konmarituksen valtavalta siivousurakalta vältytään, kun alusta alkaen punaiseksi langaksi otetaan suunnitelmallisuus. Ilman suunnittelua käyttäjä on kuin valmistautumaton ensikertalainen Pamplonan härkäjuoksussa ja seuraukset voivat olla samankaltaiset; kaaosta, kompurointia, turvattomuutta ja sekasotkua. Varsinkin työelämässä vastuullinen organisaatio antaa monipuolisesti tukea ja kannustusta työntekijälähettiläilleen somessa.
Mitä mielekkäämpää tiedon jakaminen on asiantuntijalle, sitä parempaa se on myös vastaanottajalle.
Käyttäjäystävällinen some
Me Telassa haluamme tarjota vastaanottajille luotettavaa, ajantasaista ja hyvin taustoitettua tietoa sekä perusteltuja näkemyksiä työeläkealalta. Twitterissä meitä seuraamalla vastaanottaja pääsee työeläkealan tiedon äärelle, kun asiantuntijamme twiittaavat omasta aihepiiristään yleisten työeläkealan asioiden rinnalla.
Me viestimme toiminnastamme Facebookissa ja LinkedInissä. Arkeemme pääsee puolestaan kurkistamaan Instagramissa. Koulutustemme ja luentojemme materiaaleja jaetaan SlideSharessa ja Youtubesta löytyy työeläkejärjestelmää käsitteleviä videoita. Telan verkkosivuilla kannustamme eläkealasta kiinnostuneita osallistumaan keskusteluun nostamalla somesta ajankohtaisia aiheita. Etusivulta näkee nopeasti esimerkiksi mistä toimitusjohtajamme Suvi-Anne Siimes twiittaa juuri nyt.
Työeläkealan some on käyttäjäystävällistä. Työeläkealan ajankohtaisia aiheita pääsee helposti seuraamaan kootusti, sillä Telan asiantuntijoiden Twitter-listan lisäksi Eläketurvakeskus ylläpitää listaa Työeläkeala Twitterissä ja työeläkevakuuttajilla on omia listojaan. Työeläkevakuuttajat ovat ottaneet somen haltuunsa monilla muillakin kanavilla kuin Twitterissä, joten työeläkevakuuttajien verkkosivuilta kannattaa käydä kurkkaamassa missä somen kanavissa voi kohdata juuri sen oman työeläkevakuuttajansa. Työeläkealan johtajat ovat myös innostuneet hyödyntämään sosiaalista mediaa. Yhä useampi toimitusjohtaja jakaa tietoa alasta ja ottaa osaa aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun Twitterissä.
Somelupaus vuodelle 2017
Telassa jaamme ajankohtaista tietoa työeläkealasta, jotta vastaanottaja kokee hyötyvänsä seuraamisestamme. Vaikka some menee vauhdilla eteenpäin, aiomme pysyä kyydissä ja tarjota laadukasta sisältöä. Suunnitelmallisuudella varmistamme, että kaaos ei tempaa meitä mukaansa eikä Konmaria tarvita jatkossakaan.
”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee sosiaaliseen mediaankin. Laadukkailla ja olennaisilla sisällöillä olemme hyödyksi toisillemme ja vältämme infoähkyn.
Näillä askelmerkeillä saamme aikaan merkityksellisen läsnäolon somessa:
- Olemme sisällön laaduttajia. Jaamme merkityksellistä tietoa.
- Asetumme vastaanottajan asemaan miettimällä mitä hyötyä viesteistämme on.
- Vältämme kaaosta olemalla mukana toiminnallemme keskeisissä kanavissa ja keskusteluissa.
Näin toimimalla saavutamme varmasti somessa sen mitä Marie Kondo lupaa konmarituksenkin tuovan: parantavan elämänlaatua ja lisäävän iloa.
Kommentit