Sisäinen tunne ja ulkoiset tosiseikat
Jokainen keski-ikään ehtinyt tietää, että kuva oman vartalon todellisista mittasuhteista on joskus hukassa. Sisäinen minä voi muodostua oman nuoruuden hoikasta olennosta vielä pitkään sen jälkeen, kun peilissä näkyy vyötärön kohdalla myös se pelastusrengas, joka ei olekaan helposti tyhjentyvää rantalelumuovia vaan jotain paljon vaikeammin kokoon puristuvaa materiaalia.
Sisäisen tunteen ja ulkoisten tosiseikkojen väliset mittasuhteet voivat hämärtyä myös yhteiskunnallisessa keskustelussa. Niin käy etenkin suurten, hitaasti hiipivien rakennemuutosten edessä.
Hyvä esimerkki tästä on vaikkapa väestön ikääntymiseen liittyvä automatiikka.
VÄESTÖN IKÄÄNTYMINEN kasvattaa eläkemenoja. Se lisää ajan myötä myös vanhusten hoivamenoja.
Molemmat tapahtuvat pääosin itsestään, sillä niin Suomen työeläkejärjestelmä kuin julkiset hoivapalvelutkin ovat jo valmiiksi olemassa. Niihin liittyvistä pelisäännöistä ja ikään sidotuista menolisäyksistä ei siksi yleensä tarvitse enää tehdä erillistä päätöstä.
Tämä automatiikka on sinällään hyvä asia, sillä se vakauttaa yhteiskuntaa ja turvaa ikääntyneiden oikeuksia.
Samalla se kuitenkin vaikeuttaa väestön ikääntymiseen liittyvien menolisäysten mittasuhteiden hahmottamista.
Käy kuin keski-iässä: oman vyötärönmitan kasvua ei oikein itse erota siitä peilikuvasta. Poliittisten havaintojenkin keskiöön päätyvät tyypillisesti vain ne asiat, jotka vaativat aktiivisia toimia, ei se, mikä tapahtuu hiljaa itsekseen siinä sivussa.
SUOMEN TALOUSKASVU on ollut jo vuosia heikkoa ja työttömyys vastaavasti korkealla. Julkinen taloutemme on valahtanut sen myötä pahasti alijäämäiseksi.
Finanssikriisin jälkeiset yritykset tilkitä alijäämän nopeaa kasvua ovat vaatineet päättäjiltä jo pitkään aktiivisia toimia. Yhteiskunnallisen keskustelumme sisäiseksi minäkuvaksi on sen takia muodostunut kuin varkain se, että maamme hallitukset vain leikkaavat leikkaamistaan julkisia menoja niin, että hyvinvointivaltiosta ja sen palveluista on kohta enää vain pelkät luut jäljellä.
Tämä sisäinen kuva ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Kansantalouden tilinpidon lukujen mukaan maamme julkisten menojen vyötärönmitta ei nimittäin ole juuri kaventunut viime vuosina. Syynä on se, että hallitusten aktiivisesti tekemien leikkausten vaikutus on pitkälti korvautunut väestön ikääntymisestä johtuvilla automaattisesti kasvaneilla eläke- ja hoivamenoilla.
Maassamme onkin juuri nyt käynnissä erittäin suuri julkisten menojen uudelleenkohdennus muilta ikäryhmiltä ikääntyneemmälle väestölle. Se jatkuu samanlaisena myös parin seuraavan vaalikauden aikana, sillä iso osa väestön ikääntymisestä johtuvasta menojen kasvusta on itse asiassa vasta edessä.
Tämän meneillään olevan kehityksen mittasuhteita kuvaa hyvin, että esimerkiksi työeläkemenot ovat kasvaneet finanssikriisin jälkeisten huonon talouskasvun vuosien aikana nimellisesti yli 50 prosenttia. Hoivapalveluista vastaavien kuntien menot ovat kasvaneet samaan aikaan 25 prosenttia.
Vastaavasti maamme kokonaistuotanto eli jaettavana oleva kakku on edelleen pienempi kuin ennen finanssikriisiä.
IKÄSIDONNAISTEN JULKISTEN menojen automaattisessa kasvussa on kyse suuresta, hiljaisesta ja väestön ikärakenteen näkökulmasta katsottuna myös hyvin perustellusta arvovalinnasta. Koska yksikään yhteiskunta ei kuitenkaan elä yksinomaan ikääntymisen voimalla, sen rinnalla on elintärkeää huolehtia, että julkisista menoista riittää jatkossakin säällinen siivu myös muille ikäryhmille ja aivan erityisesti lapsille ja nuorille.
Myös kokonaistuotannon ja yhteiskunnan rahoituksen ytimessä olevan työikäisen väestön asema ja talouskasvun edellytykset vaativat aktiivista huolenpitoa. Niitä tulee vaalia aivan erityisesti sen takia, että väestön ikääntyminen heikentää helposti sekä tuottavuuden kasvua että yhteiskunnan kaikkinaista kykyä uudistua.
Väestön ikääntymisellä on varmasti myös poliittisia vaikutuksia, kun mediaaniäänestäjä vanhenee koko ajan niin kunnallisissa kuin valtiollisissakin vaaleissa. Tämän tulisi haastaa puolueita ja poliitikkoja aivan erityiseen vastuullisuuteen siinä, mitä kysymyksiä yhteiskunnallisen päätöksenteon asialistoille otetaan ja kuinka paljon lisää veroja ja maksuja työikäisten ikäpolvien niskaan vielä kasataan.
VÄESTÖN IKÄÄNTYMINEN ja siihen liittyvien julkisten menojen kasvu ovat olennaisen tärkeitä reunaehtoja talouspoliittisessa päätöksenteossa.
”Ikääntyvä Suomi ei millään kykene kantamaan samaa alueellisen uudelleenkohdentamisen taakkaa kuin aikaisempien vuosikymmenien ikärakenteeltaan nuorempi väestö.”
Ne otettiin vakavasti, kun eduskunnassa päätettiin ensi vuonna voimaan tulevasta eläkeuudistuksesta. Samoja reunaehtoja on syytä kunnioittaa myös sote-uudistuksessa. Ne tulisi mielestäni ottaa johtotähdeksi myös aluepolitiikassa. Ikääntyvä Suomi ei nimittäin millään kykene kantamaan samaa alueellisen uudelleenkohdentamisen taakkaa kuin aikaisempien vuosikymmenien ikärakenteeltaan nuorempi väestö. Tai ainakin sellaisen uudelleenkohdentamisen haittavaikutukset ovat huomattavasti aikaisempia vuosikymmeniä suuremmat.
Julkisen talouden alijäämää on syytä kuroa umpeen, mutta sitä ei mielestäni tarvitse tehdä aivan yltiönopeasti. Velan ja alijäämän kasvuvauhtia on silti taitettava – mieluusti jo aivan lähivuosina.
Sitä ei kuitenkaan kannata tehdä yksinomaan menoja leikkaamalla. Leikkausten rinnalle ja tueksi tarvitaan myös talouskasvua voimistavia rakenteellisia ratkaisuja.
Vain niin ikääntyvä Suomi voi pitää kiinni kyvystään kasvaa, kehittyä ja uudistua myös tulevien vuosien ja vuosikymmenien aikana.
Alun perin julkaistu:
Kanava-lehti 4/2016
Kommentit