Arvo-osuusjärjestelmä ja selvitystoiminta sekä näihin liittyvät lait
Annoimme lausunnon valtiovarainministeriölle koskien hallituksen esitystä arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annetun lain sekä näihin liittyvien lakien muuttamisesta.
Lausuntomme pääkohtina toteamme seuraavaa:
- Osakeomistusten julkisuudella on pitkät perinteet Suomessa ja suomalaisessa arvopaperilainsäädännössä. Julkisuus on omalta osaltaan rakentanut ja lujittanut luottamusta arvopaperi- ja pääomamarkkinasääntelyyn sekä omistamisen avoimuuteen.
- Esityksen valmisteluvaiheessa on kuitenkin esitetty muitakin yleisöjulkisuuden mahdollistavia malleja. Valmistelussa olisikin ollut perusteltua selvittää muiden mallien osalta, olisiko sekä laajempi kilpailu että yleisöjulkisuus mahdollista toteuttaa samanaikaisesti.
- Arvopapereiden säilytys- ja selvityspalveluiden kilpailun lisääminen ja työeläkevarojen sijoitustuottoja rasittavien kaupankäynti-, selvitys- ja säilytyskulujen väheneminen on institutionaalisten työeläkesijoittajien kannalta hyvä uudistus.
- Tärkeä tekijä institutionaalisen sijoittajan kannalta on selvitys- ja säilytystoiminnan sujuvuus ja luotettavuus. Mikäli palveluntarjoaja toimisi jatkossa muusta maasta käsin, on institutionaalisen sijoittajan kannalta tärkeätä, että muun muassa omistajarekisteröinnit kirjataan nopeasti, täsmällisesti ja varmuudella.
Institutionaalisen sijoittajan näkökulmasta esityksen tavoitteet kilpailun lisäämisestä ovat kannatettavia, koska kilpailun myötä odotettavissa oleva kustannusten lasku lisäisi työeläkevarojen sijoitustuottoja. Arvopaperikaupan volyymit ovat institutionaalisilla työeläkesijoittajilla merkittäviä ja työeläkevarojen sijoitustuottoja rasittavat kaupankäynti-, selvitys- ja säilytyskulut vastaavasti suuria. Helsingin Pörssin pörssiosakkeista oli vuoden 2013 lopussa noin 6 prosenttia suomalaisten eläkesijoittajien omistuksessa, joka euroina oli noin 10 miljardia euroa (luvut vaihtelevat tarkasteluhetkittäin). Muiden eurooppalaisten, noteerattujen osakkeiden osuus sijoitusvarallisuudesta oli vuoden 2013 lopulla noin 5 miljardia euroa.
Työeläkevarat on lain mukaan sijoitettava paitsi tuottavasti myös turvaavasti. Tästä syystä arvo-osuusjärjestelmän ja selvitystoimintojen luotettavuus sekä omistajaoikeuksien rekisteröityminen ovat institutionaaliselle työeläkesijoittajalle tärkeitä intressejä. Kun toiminta kansainvälistyy ja avautuu laajemman toimijajoukon kilpailulle, on tärkeää varmistaa toiminnan sujuvuus ja varmuus sekä omistajaoikeuksien käytön helppous. Muun muassa transaktioiden rekisteröintinopeus ja –tarkkuus tulee säilyttää vähintään yhtä korkealla tasolla kuin nykyisin Suomessa on ollut.
Arvopaperimarkkinalainsäädännössä julkisuusperiaatteella on pitkä perinne ja julkisuus on muodostunut vakiintuneeksi käytännöksi. Julkisuuskäytäntö on osaltaan lujittanut yleistä luottamusta arvopaperijärjestelmään sekä pörssivaihdantaan. Julkisuuden turvaamisen näkökulmasta nyt lausuttavana olevaa esitystä voidaan pitää lähtökohdiltaan perusteltuna. Asian valmisteluvaiheessa on kuitenkin ollut esillä myös muita malleja, joissa yleisöjulkisuus voitaisiin toteuttaa yhdessä kilpailun avaamisen kanssa. Muita malleja olisikin ollut perusteltua käydä valmistelussa läpi yksityiskohtaisemmin ja selvittää, olisiko kilpailua voitu avata siten, että myös yleisöjulkisuus tulisi turvatuksi.